tisdag 30 september 2014

Jobba jobba jobba

Tittade på filmen American Winter igår och blev både ledsen och upprörd över hur det amerikanska systemet verkar fungera. Folk som inte hade pengar att betala när barnen blev sjuka blev skuldsatta upp över öronen, många hade fått sparken från sina jobb och kunde inte hitta något nytt. De grät för de hade ingen el och ingen värme, inget vatten. En kvinna vars make hade dött bodde först i ett garage med sin son, sedan hamnade de på ett härbärge.Hon kunde inte heller få något nytt jobb. En annan kvinna med bra utbildning fick ihop sina slantar genom att samla skrot.
De flesta hade, trots att de kämpade väldigt mycket, knappt pengar så de kunde sätta mat på bordet, än mindre till att bo kvar i sina hem. Uselt. USA känns som ett verkligt u-land i vissa avseenden!
 När jag sett filmen kände jag en stor tacksamhet för att jag bor i ett så bra land som Sverige, som än så länge tar väldigt bra hand om sina medborgare. Och även om jag är otroligt less på mitt jobb ibland och drömmer om hur jag skulle leva om pengar inte vore något jag behövde, är jag ändå tacksam över att jag har ett arbete att gå till.
Men jag jobbar för mycket, för många timmar, trots att jag egentligen inte har heltidstjänst. Ett extrapass här och där gör att jag ofta kommer upp många fler timmar än det egentligen var tänkt. Det finns inga vikarier, så vi som redan jobbar måste jobba mer för att det ska gå ihop.
 Och här tycker jag snedvridningen är!
Varför kan vi inte dela på jobben, så att det finns så det räcker åt alla?! Vi behöver ju inte ha folk som dels jobbar arslet av sig och sedan andra som inte jobbar alls. Om det blev lagstiftat med sex timmars arbetsdag skulle fler få jobba mer, men fler skulle också få mer ledig tid som man kan använda till att till exempel läsa läxor med sina egna barn istället för att betala någon annan att göra det. (Vilket i sig bara är ett alternativ för dem som jobbar och har ordentligt betalt för det, inte för oss som har låglönearbeten!) Sex timmars arbetsdag vore en lättnad för så otroligt många människor, det vore bra för våra samhällen, det vore bra för miljön. Om man ska arbeta måste det ju finnas ett arbete att utföra, det går ju inte att "skapa" jobb. Antingen behöver uppgiften utföras, eller inte. Och nog finns det ställen i mängder där extra händer skulle behövas, men där finns inga pengar, för allt ska gå med vinst, och mera vinst ekonomiskt är alltid bättre även om värdet man fått ut är sämre...

  Jag blir så arg på alla neddragningar och på företag som för några miljoners extra vinst flyttar sina företag till låglöneländer och svenskarna står här utan jobb och snart utan pengar att köpa de där himla produkterna som företagen tillverkar. Det är ju vad som hänt i USA och det skrämmande är att det kanske kommer att hända här också, om alla förmåner ska fortsätta att gå till de redan rika! Det är så orättvist!
 Därför är jag glad att vi verkar få en ny röd-grön regering. Jag hoppas att det kommer tillbaka ordentliga sosse-takter, som fokuserar på välfärd för alla, offentliga verksamheter som fungerar och hjälp till dem som verkligen behöver istället för en massa skattesänkningar och minskade avgifter för de som redan har medel att klara sig och sina familjer. Lägg pengar på skola, vård och omsorg istället för direkt i höginkomsttagares djupa fickor.

Sen vill jag säga att eftersom det här ändå, än så länge, är ett bra land att leva i så har vi fått gåvan att många människor vill komma hit och leva som vi. Det ska vi ta vara på, och moderatstyrda kommuner ska inte få säga ifrån sig sin del av ansvaret att ta hand om och hjälpa de människor som söker tillflykt här. Vi behöver inte färre flyktingar i det här landet, vi ska inte säga nej till de människor som behöver hjälp. Men de som har pengar och resurser MÅSTE hjälpa till mest. För det är de som kan. De utan resurser har ju inget att ge av.

Det här inlägget tog en vändning som inte jag riktigt tänkt, jag hade mer tänkt att fokusera på att vi behöver jobba mindre för att kunna leva mer, men jag fick med lite annat också... :-)
Tänker att det vore bättre för världen i stort om vi alla kunde leva mer som medborgare och mindre som konsumenter. Jag vill vara en människa i vår värld, inte bara en arbetare och inte bara en kund.

(Dåligt med spartips idag :-)
//Spara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar